Partner i Health2B: Kernel
Kernel er en nøkkelspiller innen norsk e-helse, med løsninger som effektiviserer pasientbehandling og digital samhandling i helsesektoren.
For å få innsikt i hvordan Kernel jobber med å utvikle fremtidens digitale helseløsninger, snakket vi med Amund Lundgaard, Chief Technology Officer i Kernel, som delte hvordan selskapet bruker sin ekspertise og innovasjon for å styrke norsk e-helse og deres engasjement i Health2B-partnerskapet.
– Vi er partner i Health2B for å bidra til innovasjon og forbedring av helsetjenestene gjennom samarbeid rundt utvikling og innføring av nye teknologiløsninger. Partnerskapet reflekterer Kernels engasjement for å akselerere utviklingen og innføringen av helseteknologi ved blant annet benytte datterselskapet DIPS sin ekspertise både innenfor bruksmessige og tekniske aspekter både innenfor spesialisthelsetjenesten og som nøkkel til vellykket digital samhandling mellom spesialist og primærhelsetjenesten, sier Lundgaard.
– Hva er Kernel sitt faglige bidrag inn i partnerskapet?
– Vårt faglige bidrag inn i partnerskapet ligger aller mest i at våre produkter i det daglige er i bruk av tusener av helsepersonell i helsetjenesten, men også i vår omfattende erfaring og kunnskap innen helseteknologi generelt og hvordan teknologien brukes i arbeidsprosessene i helsetjenesten. Selskapene i Kernel-gruppen er teknologileverandører, men vi har mange ansatte med helsefaglig bakgrunn som fremdeles jobber deltid som helsearbeidere og som dermed har god innsikt i hvordan helsevirksomhetene drives i praksis, inkludert bruksopplevelsen av vår egen teknologi. I tillegg åpner vi igjennom Open DIPS-initiativet for samarbeid med andre aktører i Health2B for å utforske og realisere innovative løsninger som kan forbedre helsetjenestene, fortsetter Lundgaard.
– Og hva skal til for å få fart på innovasjon innenfor helse?
– Innovasjon innen helse skapes ved å la de ulike fagspesialistene innenfor blant annet helsefag, teknologi og administrasjon jobbe tett sammen, ansikt til ansikt og skulder til skulder. Dette gir direkte kommunikasjon mellom de som opplever utfordringer og muligheter i hverdagen og de som kan bidra med å identifisere, eksemplifisere og konkretisere innovasjon som bidrar til forbedring. Tverrfaglig samarbeid er en suksessfaktor; ulike kompetanser fra helsepersonell, teknologer, designere og administrativt ansatte ser utfordringer og mulighet ulikt, hver fra sitt perspektiv. Alle perspektiv er viktige for å finne gode løsninger. Innovasjon innebærer endring, som igjen innebærer usikkerhet og risiko. For å oppnå innovasjon må en være villig til å ta noe risiko, men risiko må være kjent, diskutert og akseptert av de berørte, fortsetter han.
– Og til slutt: Hvordan kan offentlig-privat samhandling bidra til fremtidens helsevesen?
– Offentlig-privat samarbeid er en naturlig og selvfølgelig del av det å yte gode helsetjenester til befolkningen på en ressurs- og kostnadseffektiv måte. Det offentlige yter helsetjenester, det private yter vare- og tjenesteleveranser til det offentlige. Noen ganger skjer den private tjenesteytingen svært langt unna pasientkontakten, men svært ofte inngår digitale tjenester fra leverandørene tett på pasientkontakten. Det offentlige må se digital tjenesteutvikling i samarbeid med private leverandører som en naturlig del av den helsefaglige kontinuerlige forbedringen. Vi i Kernel er svært bevisst vår rolle som bidragsyter til helsefaglig utvikling – vi har vært her lenge og vi skal være med videre, avslutter Lundgaard.