June 27, 2025

Photo:

Text:

Innsiktsgrunnlag for «Fremtidens sengepost»

Bakgrunn

Om Health2B

Health2B (H2B) er et offentlig-privat-ideellt partnerskap og en arena stiftet av helseklyngen Norway Health Tech sammen med Oslo Universitetssykehus og Forskningsparken, og åpnet av Oslo kommune i 2022. I løpet av kort tid har H2B etablert seg godt som en uavhengig, samlende og nøytral arena for kunnskapsutveksling og åpen innovasjon, hvor offentlige behovseiere og private næringsaktører tar ord til handling om offentlig-privat-ideell samhandling. 15 aktører er i dag aktivt engasjert i H2B og både OUS, HSØ, Oslo kommune og Diakonhjemmet bruker H2B som en innovasjonsmotor. I 2024 har partnerskapet blant annet fokusert på hjemmebehandling, digitalisering av sengepost og digital test, områder som står sentralt i fremtidens helsetjeneste. Les mer i årsrapport for 2024.

 

Om strategisk område sengepost

På tvers av sykehus og kommuner oppleves en stadig voksende belastning på sengepostene. Sykehus og kommune har til sammen flere hundre sengeposter/avdelinger, og mange av pasientene har mer komplekse og alvorlige helseproblemer som krever økt oppmerksomhet og tilsyn. Helsepersonellet opplever samtidig et stort og økende krav til dokumentasjon og rapportering som stjeler tid fra direkte pasientbehandling. Pleiepersonell kjenner på et stort arbeidspress og ønsker seg løsninger som kan være med å redusere arbeidsbelastningen. Ved de fleste sengeposter er det også utfordringer med høy turn-over.

 

«Det er på tide å tenke nytt om hva en sengepost er, og hvordan den skal fungere i fremtiden. Med mål om at 30 % av sykehusets pasienter skal behandles og følges opp hjemme, stilles det nye krav til hvordan vi organiserer og drifter dagens sengeposter. Vi ønsker derfor å få innsikt i hvilke behov og flaskehalser som finnes i dagens modell, og samtidig få oversikt over hvilke løsninger markedet kan tilby for å gjøre sengeposten mer effektiv, fleksibel og fremtidsrettet.», sier Heidi Udnesseter i DNV Imatis.

 

Health2Bs arbeidsgruppe vil bidra til økt innsikt på tvers av sykehus og kommune sammen med leverandørmarkedet, ved å kartlegge:

 

  • Hvilke utfordringer har vi ved dagens sengeposter/avdelinger?
  • Hvilke manuelle og personalintensive oppgaver bør kunne løses med teknologi og digitale løsninger?
  • Hva er det viktigst å få gjort noe med raskt som kan lette arbeidet, og modernisere sengepostene/avdelingene?
  • Hva kan H2B bidra med?

 

Aktiviteter 2024

Health2B har brukt sin status som nøytral arena til å samle behovseiere, utviklere og leverandører fra offentlig, privat og ideell sektor. Partnerne vil i fellesskap belyse relevante behov, utfordringer, muligheter og løsninger for igjen å lykkes med økt innovasjon og raskere bruk av teknologi på sengepost.

 

I mai 2024 ble Health2B Open «Fremtidens sengepost – Hvilke behov og ønsker har vi?» (lenke til nyhetssak) arrangert i Forskningsparken i regi av sengepostgruppen. Formålet var å søke innsikt på tvers av sykehus, kommune og leverandørmarked, og undersøke hvordan teknologi kan redusere belastningen på sengeposter og helsepersonell. Dette arrangementet ble etterfulgt av møtet «Morgendagens sengepost» i november 2024, der sykehus, kommuner og leverandører presenterte pågående prosjekter og teknologiske løsninger som det allerede jobbes med. Møtet inkluderte også en workshop der alle deltakerne svarte på spørsmål knyttet til hvilke behov de har og som de mener at det bør fokuseres på.

 

Begge arrangementene samlet om lag hundre deltakere fra både leverandørmarkedet, kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

 

Hovedfunn

For å informere retningen til sengepostgruppens videre arbeid, er innsikten fra møtene samlet i denne rapporten. Funnene kan oppsummeres i fem fokusområder: samhandling, organisatoriske utfordringer, brukerfokus, logistikk og teknologiske løsninger.

 

Samhandling

Behovet for bedre kommunikasjon og informasjonsflyt mellom og innad i helsesektoren var et gjennomgående tema. Mange trakk frem utfordringer med manglende integrasjon mellom ulike systemer, både internt i sykehus og på tvers av nivåer. Flere etterlyste løsninger som muliggjør sømløs dataflyt og sanntidsoppdateringer. Det ble også etterlyst sterkere samarbeid mellom helsevesenet og leverandørindustrien for å utvikle relevante løsninger i fellesskap.

 

Organisatoriske utfordringer

Dette fokusområdet handler om de strukturelle og kulturelle forholdene som påvirker evnen til å ta i bruk nye løsninger. Det kom frem at selve anskaffelsen av teknologi ofte går greit, men at utfordringene oppstår i implementeringen. Manglende kapasitet og lite formaliserte prosesser gjør det krevende å følge opp nye initiativer. Flere beskrev en organisasjonskultur preget av frykt for å feile, og det ble etterlyst en sterkere evne og vilje til å teste ut løsninger i praksis. Samtidig ble det påpekt at man i større grad bør ta i bruk teknologi som allerede er utviklet og fungerer.

 

Brukerfokus

Mange av deltakerne etterspurte sterkere involvering av helsepersonell i utviklingen og implementeringen av nye teknologier. Det ble fremhevet at løsninger bør tilpasses brukernes faktiske behov og arbeidshverdag. I presentasjonene ble det trukket frem eksempler der klinikere hadde påvirket utformingen av teknologier underveis, noe som bidro til mer treffsikre løsninger. Mange mente at utviklere og leverandører bør være tettere på praksisfeltet for å forstå utfordringene bedre, og at endring må skje i samspill mellom teknologi og praksis.

 

Logistikk

Logistikk dreier seg om organisering og flyt på sengeposten. Det ble tydelig at mye av effektiviseringen som etterspørres handler om bedre støtte til det som skjer rundt det kliniske, som pasientflyt, plassutnyttelse, informasjonsdeling og ressurskoordinering. En utfordring som ble løftet var at de som tar beslutninger om innkjøp og drift, ikke alltid har innsikt i behovene til helsepersonell. Det ble også etterlyst mer fleksible løsninger knyttet til fysisk utforming av rom og digitale verktøy som kan avlaste administrative oppgaver.

 

Teknologiske løsninger

Dette området handler om konkrete forslag til teknologier som ønskes i praksis. Deltakerne nevnte alt fra pasientovervåkning og mobil dokumentasjon, til bruk av kunstig intelligens, robotikk og apper for pårørende. Det ble løftet en viktig diskusjon om hvilke teknologier som faktisk fører til forbedringer og hvilke som skaper merarbeid. Enkelte spurte seg om for eksempel mobile arbeidsflater faktisk frigjør tid, eller om de heller legger til rette for mer dokumentasjon. Behovet for trygge, effektive og fleksible løsninger var gjennomgående.

 

Metode

Innsiktsgrunnlaget er utarbeidet av 3 masterstudenter fra Institutt for informatikk på Universitetet i Oslo som er påkoblet sengepostgruppen i Health2B i forbindelse med masteroppgaver. Studentene har siden høsten 2024 fulgt sengepostgruppens tverrfaglige arbeid for morgendagens sengepost gjennom møter og arrangementer. Studentene har sammenstillet datamaterialet som er samlet gjennom arrangementene. Målet har vært å identifisere hvilke behov som går igjen og som bør være fokus for hva sengepostgruppen jobber videre med. All data fra presentasjoner og anonyme data fra workshop og Mentimeter samlet inn på disse arrangementene ble til et innsiktsgrunnlag.

 

Studentene jobbet først individuelt med å se over datamaterialet og kategoriserte all dataen innenfor ulike sentrale temaer. Deretter ble funnene diskutert og sammenstilt til temaer som gikk igjen på tvers av det individuelle arbeidet. Fokusområdene (se over) ble presentert for sengepostgruppen i april, og førte til gode diskusjoner rundt hvilke utfordringer gruppen bør fokusere på. Med utgangspunkt i dette ble det etablert tre arbeidsgrupper: Samhandling på tvers, Intern arbeidsflyt og Mitt opphold, som vil forme sengepostens arbeid i tiden fremover.